در این مقاله قصد داریم به مبحث بسیار مهم کم حرفی و درمان کم حرفی نامزد (همسر) که برخی مواقع زوجین از آن گله می کنند بپردازیم.  کم حرفی افراد مخصوصاً زوجین می تواند علل مختلفی داشته باشد. از ویژگی‌های شخصیتی تا مشکلاتی که ممکن است علت کم حرفی باشد. اگر نامزد یا همسر شما فرد کم حرفی است چند نکته را بسنجید؛ آیا او درونگرا است  یا برونگرا ؟ چون اگر برون گرا باشد و در ارتباطش با  دیگران خوش صحبت و با شما کم حرفی کند این موقع است که باید بیشتر نگران باشید و دنبال علل و راهکار موثر در حل مشکل کم حرفی همسر خود بگردید.  برخی از افراد به خصوص آقایان ممکن است در صحبت کردن کمی محتاط تر عمل نمایند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد علل کم حرفی همسر می باشد که در ابتدا به بررسی هر کدام از علل می‌پردازیم:

 

علل کم حرفی نامزد (همسر)

  • انتخاب اشتباه

یکی از مهمترین دلایلی که می توان برای کم حرفی نامزدها بیان کرد انتخاب بدون شناخت میباشد یعنی ۲ نفر بدون اینکه نسبت به یکدیگر از نظر روحیات ، علایق و سلایق شناخت داشته باشند همدیگر را انتخاب می کنند در نتیجه با گذشت زمان هر دو به این نتیجه می رسند که موضوع صحبت و مبحث مشترکی برای گفت و گو کردن با هم ندارند در نتیجه پس از مدتی گفت و گوهای اندکی که بین طرفین بود نیز از بین میرود.

  • مشکلات روحی _جسمی

همانطور که می دانید جسم و روان انسان به هم وصل است به این صورت که اگر در جسم فرد مشکلی پیش بیاید روان فرد نیز دچار مشکل خواهد شد و روان فرد اگر دچار مشکل شود بر جسمش تاثر خواهد گذاشت.  بیماری‌هایی از قبیل کم خونی، ضعف و خستگی ،کم کاری یا پرکاری تیروئید ،افسردگی و … هر کدام می‌تواند عاملی در کم‌حرفی افراد باشد.

  • نداشتن مهارت گفت و گو

مهارت داشتن در گفت و گو بسیار به شما چه در زمینه احساسی ، عاطفی بلکه در زمینه های شغلی، کسب درآمد و … می‌تواند کمک نماید از طرفی خانمها در زمینه داشتن مهارت در گفت و گو از توانایی بیشتری نسبت به مردان برخوردارند در عوض مردان سعی می‌کنند تا جایی که حرف اساسی و ضروری ندارند سکوت نمایند و یا کمتر صحبت کنند.

  • مشکلات شغلی

داشتن شغل مناسب و درآمد کافی می تواند بسیاری از افراد را برای صحبت کردن درباره مسائل مختلف سر ذوق بیاورد اما اگر افراد از امنیت شغلی برخوردار نباشند این مسئله می‌تواند موجبات کم حرفی و بدخلقی را موجب شود.

  • تفاوت های جنسیتی

تفاوت های جنسیتی مردان و زنان  آنان را ملزم به رفتارهای متفاوت از هم  می کند که در اینجا در صحبت کم حرفی نامزد (همسر) متوجه نقش بسیار مهم تفاوت جنسیتی در کم حرفی خواهیم شد.  نوع تربیت نوجوانان دختر و پسر در دوره رشد بسیار در کم حرفی و پرحرفی آنها تاثیرگذار است به گونه که هر دو گروه در سنین بزرگسالی دارای تفاوتهایی در نوع تعامل و گفت‌وگو خواهند بود برای مثال مردان مسئله محور هستند در حالی که زنان به گفتگوهای آزاد علاقه دارند و همین مسائل موجب می‌شود تا زنان به مسائل با دید جزئی تری نگاه کنند و همچنین گفت و گو را نشان‌دهنده علاقه و دلبستگی می‌دانند اما برای مردان گفت و گو کار تلقی می شود لذا آنان در خانه به دنبال آرامش بوده و علاقه به بحث و صحبت طولانی ندارند.

  • تفاوت های شخصیتی

از دیگر عللی که در کم شدن گفت‌وگو بین زوجین می‌تواند عامل تاثیرگذاری باشد می توان به تفاوت های شخصیتی، نوع تربیت خانوادگی ،وجود اختلافات پنهان ، کدورت بین زوجین و درماندگی زوجین در حل مشکلات اشاره کرد ؛ به این صورت که حداقل یکی از طرفین تلاشی برای بهبود سرخوردگی ها و ناراحتی ها نمی کند. سرکوب کردن دلخوری ها و در نهایت استفاده از کم حرفی و به عبارتی کاستن گفت و گو با هدف کنترل طرف مقابل. به این صورت که هر گاه یکی از طرفین میخواهد عقاید خود را به دیگری تحمیل کند از شیوه غیر منطقی کاهش گفت و گو استفاده می نماید.

 

راهکار های درمان کم حرفی نامزد (همسر)

  1. اگر فردیدرونگرا و کم حرف هستید بهتر است در ابتدای آشنایی حتما طرف مقابل خود را از این ویژگی شخصیتی خود آگاه کنید تا بتواند به درستی تصمیم بگیرد و توقعاتش را به شکل مناسب تنظیم نماید.
  2. در انتخاب نامزد یا همسر خود دقت کنید اگر می خواهید ازدواج موفقی داشته باشید حتما باید فردی را انتخاب کنید که از نظر علایق، عقاید و سلایق اشتراک کافی با هم داشته باشید .
  3. تفاوت های جنسیتی و شخصیتی را بپذیرید برای پذیرش تفاوت های شخصیتی و جنسیتی باید به آگاهی خود بیافزایید. درباره درونگراها بخوانید و اگرهمسر یا نامزد شما کم حرف است و از نظر شخصیتی فردی درون گرا تلقی می شود پس او را درک کنید و مطمئن باشید کم حرفی به معنای بی علاقگی اش نسبت به شما نیست.
  4. مقایسه ممنوع: اگر از نظر شخصیتی با همسر خود تفاوتهایی دارید یکی برونگرا و دیگری درونگراست ، هرگز او را به خاطر درونگرا بودن و یا برونگرا بودن با دیگران مقایسه نکنید اگر همسر شما کم حرف است  آن را درک کنید و سعی کنید به سایر مشخصه های مثبت او توجه کنید ،کم‌حرفی همیشه به معنای بی توجهی نیست. هرچند حتماً باید نامزد یا همسر کم حرف این مسئله  را که کم حرفی او ممکن است موجب شود تا نامزدش دچار اضطراب و نگرانی شود که آیا فردی که انتخاب کرده صلاحیت لازم را به عنوان همسری موفق دارد یا نه؟ با این حال همیشه کم حرفی به معنای بی توجهی نیست بلکه می تواند به خاطر تمامی مواردی باشد که در مطالب فوق آن اشاره شد.
  5. زمان مناسب برای گفتگو در نظر بگیرید:بهتر است با هم درباره زمان مناسب گفت و گو مشورت نمائید زیرا ممکن است شما با دیدن همسرتان شروع به صحبت و بحث کنید این در حالی است که ممکن است همسر یا نامزد شما به هر دلیلی در آن لحظه حوصله صحبت نداشته باشد و بخواهد استراحت نماید یا نیاز به آرامش داشته باشد .
  6. در مقابل سکوت نامزدتان سکوت نکنید:با پرسش و پاسخ های کوتاه به دور از به چالش کشیدن، او را به گفت‌وگو دعوت نمائید به این صورت که از جزئیات مسائل بپرسید سعی نمایید بدون اینکه از سوالات شما سوء برداشت نماید و حس کند دارید او را تفتیش می کنید به سوالات شما جواب بدهد مثلاً به جای اینکه بپرسید امروز چطور گذشت درباره جزئیات کار  یا محل کار از او بپرسید.

 

سایر راهکارهای درمان کم حرفی نامزد

  1. با دقت گوش کنید
  2. قدردانی کنید
  3. بحث منصفانه داشته باشید
  4. از تحقیر و سرزنش نامزد خود پرهیز کنید
  5. فضای صحبت را فراهم کنید
  6. فاصله خود را با فناوری تنظیم نمایید
  7. مراقب اشاره‌های غیرکلامی خود باشید
  8. علایق مشترک تان را توسعه دهید
  9. از روانشناس کمک بگیرید
  10. اندازه نگه دارید (به عبارتی صحبت به اعتدال باید کرد)
  11. اگر خانم هستید دردرمان کم حرفی نامزد و همسرتان می توانید نقش مهمی را ایفا نمایید

برای مطالعه کامل مبحث کم حرفی نامزد و راهکارهای درمان کم حرفی نامزد می توانید به کتاب راهنمای نامزدی دکتر عباس علی هراتیان مراجعه نمائید.

مرکز مشاوره و روانشناسی اسلامی آیه در تمامی زمینه ها از جمله مشاوره پیش از ازدواج ، کارگاه تخصصی مشاوره پیش از ازدواج ،مشاوره فردی ، زوج درمانی ، طرحواره درمانگری ، اختلالات ، تربیت فرزند ، کارگاه تخصصی مهارت های فرزند پروری  ، مشاوره کودک و نوجوان ، فرزندپروری ،مشاوره تحصیلی و… آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد ، لذا شما همراهان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی  مرکز مشاوره آیه  و  یا شبکه اجتماعی  اینستاگرام  یا  کانال ایتا مرکز مراجعه نمائید.