شاید برای شما پیش آمده باشد که شاهد بد اخلاقی و دعوا با همسر ، دوست ، اعضای خانواده و… بوده باشید. در چنین مواقعی افراد عکس العمل های مختلفی را در برابر بدخلقی دیگران اتخاذ می کنند؛ اما کدام رفتارها در برابر بد خلقی نتیجه بخش خواهد بود؟ و به عبارتی اوضاع را بهبود خواهد بخشید ؟

مهمترین خصلتی که هر فرد را به کمال می رساند ادب است و شناخت بی ادب از با ادب از رفتارهایی مانند سخن گفتن و به عبارتی گفتار در انسان مشخص میشود . ادب در معاشرت نشان دهنده میزان رشد و شعور انسان است. مسئله ادب در تمامی قسمت های زندگی باید نمود داشته باشد به خصوص در خانواده بین زن و شوهر.

داشتن ادب بین زن و شوهر علاوه بر این که صمیمیت بین آنها را افزایش می دهد بلکه موجبات رفع کدورت ها و اختلافات را نیز فراهم می نماید. در ادامه قصد داریم به مسئله خشم و عصبانیت در خانواده و در ادامه راه های مقابله با خشم و روشهای ایجاد صمیمیت در خانواده را مورد بررسی قرار دهیم.

نشانه ادب بین زن و شوهر

  • صدا زدن همسر:در صدا زدن همسر خود سعی کنید به چند نکته توجه ویژه داشته باشید مانند:
  1. عباراتی که برای صدا زدن همسر خود انتخاب می کنید محترمانه باشد
  2. صمیمانه و نشان دهنده عشق و علاقه باشد
  3. و در نهایت همسرتان آن را بپسندد
  • رازداری در خانواده:رازداری مسئله بسیار مهم و پسندیده است که هر انسانی باید به آن صفات خود را آراسته کند . در روابط زن و شوهری نیز مسئله رازداری باید به نحو احسنت مورد توجه قرار بگیرد. همانطور که قرآن کریم می فرماید زن و شوهر لباس یکدیگرند از این آیه می توان این گونه متوجه شد که زن و شوهر اسرار و عیب های همدیگر را نباید برای دیگران حتی پدر و مادر خود آشکار کند .
  • جایگاه شوخی در خانواده:شوخی و خنده نقش بسیار موثری در تسکین دردهای جسمانی دارد و گرفتگی خاطر  را که از تنهایی و اندوه برای آینده در ما فراهم آمده را دور می سازد. باخنده هر چیزی به سود جسم و جان ما پیش می‌رود لذا باید به جایگاه شوخی و خنده در خانواده اهمیت و ارزش داد.
  • حد و مرز: هر کار با وجود همه زیبایی ها و آثار مثبت آن اگر حدود و شرایطش رعایت نشود نتایج بسیار منفی در پی خواهد داشت شوخی در شرع و اخلاق خط قرمزی دارد  که توجه به آن بسیار لازم است به این صورت که طنز ، شوخی و مزاح اگر موجب گناه، جرم و فساد اخلاقی شود حرام است.

بداخلاقی همسر 

بد اخلاقی از جمله خصلت‌های ناپسندی است که متاسفانه بعضی از افراد به آن مبتلا هستند در این قسمت از مقاله به اشاره برخی از این نکات خواهیم پرداخت که با رعایت آن نکات می توان از بداخلاقی همسر جلوگیری کرد:

  1. حفظ کنترل و سکوت:اگر شما خانم هستید و همسرتان فردیست بد اخلاق سعی کنید زمانی که از عصبانیست حفظ کنترل کرده و سکوت نمایی. اما اگر برعکس شما آقا هستید و همسرتان بدخلقی می کند موثر ترین راه این است که به دور از عصبانیت به سخنان همسرتان گوش دهید و سکوت و آرامش خود را حفظ نمایید. خانمی که عصبانی می‌شود به دلیل ترشح هورمونهای خاص زنانه بسیار مشکل می تواند توضیحات و تفسیرهای همسرش را بپذیرد و رفتار منطقی داشته باشد .
  2. خوش اخلاقی در برابر بدخلقی همسر:سعی کنید گذشت داشته باشید و همسرتان را به خاطر داشتن صفت بد؛ بداخلاقی سرزنش نکنید و به همسر خود نشان دهید که محبت های جزئی و کارهای کوچکی که انجام می‌دهد برای شما مهم و پر اهمیت می باشد. سعی کنید دلیل بد اخلاقی او را بفهمید ممکن است به خاطر خستگی ، ناراحتی و بدهکاری باشد بعد از کشف علت بدخلقی؛ او را درک کنید.
  3. به نیازهای جنسی همسر خود توجه کنید
  4. محیط خانه را شاد و فرحبخش نمایید
  5. سعی کنید سازگار باشید:چون هر فردی دارای ویژگی‌های اخلاقی بدی هست.

 

علت عصبانیت 

عصبانیت اگر کنترل نشود میتواند تبعات ویرانگری داشته باشد. در این قسمت به برخی از علل خشم اشاره می کنیم .

  1. زمانی که حس تحقیر شدند و فریب خوردن و یا توهین شدن به ما دست بدهد
  2. در برخی مواقع ممکن است مسائلی پیش بیاید که باب میل ما نباشد و متاسفانه ما طریقه درست برخورد کردن با چنین مسائلی را نیاموخته باشیم ، لذا به صورت عصبانی شدن و خشم؛ ناراحتی خود را بروز دهیم .
  3. اگر فردی هستید که کمتر سعی می کند ناراحتی اش را بروز دهد در دراز مدت ممکن است در قالب خشم ، خشم فرو خورده خود را بروز دهید.

در ادامه مقاله به بیان کردن مواردی می پردازیم که موجب می شود آقایان عصبانی شوند و خانمها با رعایت کردن مسائل زیر می توانند مانع خشم و عصبانیت همسر خود شوند.

 

رفتارهای نادرست خانمها و بد اخلاقی مردان 

در بسیاری از موارد برخی از رفتارهای خانم ها منجر به بد اخلاقی همسرشان می شود که از آن جمله رفتارهای نادرست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایراد گرفتن و نق زدن‌های پیاپی
  2. بی احترامی به بستگان مرد و بدگوئی از آنان
  3. قهر کردن
  4. تذکر دادن‌های پیاپی و دادن احساس ناتوانی و بی کفایتی به مرد
  5. امتناع از آمیزش
  6. طرح درخواست‌های خارج از توانایی مرد
  7. توهین کردن ، مسخره کردن ، طعنه زدن و مقایسه کردن او با مردهای دیگر
  8. رعایت نکردن حال مرد و خستگی او هنگام بازگشت به خانه

آثار و پیامدهای خشم 

خشم عصبانیت می تواند آسیب های جدی بر جسم و روان انسان وارد نماید. به این صورت که از نظر جسمی شما را درگیر بیماری های قلبی و عروقی نماید و از بعد اجتماعی مشکلات جدی در روابط شما با دیگران ایجاد نماید. مهمتر اینکه انسان در زمان عصبانیت با عقل و منطق رفتار نمی کند؛ بلکه از روی احساسات برخورد می‌نماید و بعد از آن از رفتار خود پشیمان می شود.

لذا بهتر است انسان در زمان عصبانیت سعی کند راهکارهایی را در پیش بگیرد که موجب آسیب به خود نشود و از طرفی موجب ناراحتی و آسیب به دیگران نیز نشود. در ادامه به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که می تواند به شما در پیشگیری از عصبانیت کمک نماید.

راهکارهای موثر در پیشگیری از عصبانیت 

  • یاد خدا
  • شناخت و از بین بردن ریشه های خشم
  • توجه به فواید فرو خوردن خشم و زیان‌های ابراز آن
  • ترک صحنه یا تغییر وضعیت
  • ایجاد آرامش روحی

رهنمودهایی برای مهار خشم

  • باید در مراحل آغازین عصبانیت خود را مهار کنید: بیشتر مواقع ناراحتی و عصبانیت ما از موقعیت های کنترل پذیر و کوچک آغاز می شود ؛ لذا قابل کنترل و مهار کردن است. زمانی که حس کردید در حال عصبانی شدن هستید به مقابله با آن اقدام نمایید
  • با گذشت کردن از عصبانیت جلوگیری کنید:برای اینکه بتوانید آثار درد ناشی از برخورد های نامطلوب را از ذهنتان پاک کنید و کمتر عصبانی شوید بهتر است  گذشت کردن را با خود تمرین نمایید.
  • با آموزش مهارت‌های اجتماعی عصبانیت خود را مهار کنید:برای مثال اگر کسی حرفی می‌زند که ممکن است موجبات خشم و عصبانیت شما را فراهم کند ابتدا به ارزش و جایگاه نظر دیگران بیندیشید و به جای تحریک پذیری ببینید آن سخن یا نظر درست است یا نه؟ اگر درست است در رفع عیب بکوشید و اگر نادرست است توهین را حاصل نادانی فرد توهین‌کننده بدانید و به راحتی از کنار آن بگذرید.
  • دق دلتان را سر دیگران خالی نکنید:زمانی که با بحران یا مشکلی روبرو می‌شوید و حالتان خوب نیست و آزرده و عصبانی هستید ممکن است عصبانیت خود را روی کسی خالی کنید که هیچ کاره است در چنین شرایطی علاوه بر اینکه رفتار ما از نظر شرعی حرام است باعث خدشه دار شدن روابط ما با دیگران نیز می شود ؛ لذا زمانی که عصبانی هستید بهتر است به همسر ، فرزندان و… بگویید که شرایط روحی مناسبی ندارید و بهتر است استراحت کنید و بعد از کسب نشاط لازم اقدام به صحبت با بقیه نمائید.
  • داشتن تفسیر درست از رویدادها:ممکن است برخی مواقع تفسیر هایی که ما از موضوعات مختلف داریم موجب شود تا دلخوری، کدورت و عصبانیت برای ما پیش بیاید لذا بهتر است هنگام مواجهه با یک محرک عصبی بیندیشیم و جایگزین بهتری به جای دعوا و جنجال پیدا کنیم.
  • هیچ کس نمی تواند شما را عصبانی کند مگر خودتان:عوامل خارجی می‌توانند در عصبانی شدن ما تاثیر گذار باشند اما همه عامل نیستند ؛ این خودمان هستیم که برای عصبانی شدن آمادگی داریم ، زیرا دیگران نمی توانند خشم را بر ما تحمیل کنند لذا منشاء خشم و هیجانات منفی را باید از درون خود جستجو کنیم و برای کنترل احساسات و هیجان های خود تمرین کنیم.
  • آستانه تحمل خود را بالا ببرید:مطمئنا دیده اید که برخی از افراد با شنیدن کوچکترین حرف غیر دلخواه خود زود عصبانی می شوند، دلیل این مسئله آستانه تحمل پایین است سوال اینجاست چطور میتوانیم آستانه تحمل خود را بالا ببریم؟
  1. با خودمان تعهد کنیم که زود عصبانی نشویم
  2. در برابر عوامل محرک خود را تقویت کنیم :در برابر مسائلی که روان ما را به هم میریزند مقاومت کنیم تا بتوانیم در برابر محرکهای قوی تر کنترل خود را از دست ندهیم.

مرکز مشاوره و روانشناسی اسلامی آیه در تمامی زمینه ها از جمله مشاوره پیش از ازدواج ، کارگاه تخصصی مشاوره پیش از ازدواج ،مشاوره فردی ، زوج درمانی ، طرحواره درمانگری ، اختلالات ، تربیت فرزند ، کارگاه تخصصی مهارت های فرزند پروری  ، مشاوره کودک و نوجوان ، فرزندپروری ،مشاوره تحصیلی و… آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد ، لذا شما همراهان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی مرکز مشاوره آیه و یا شبکه اجتماعی اینستاگرام یا کانال ایتا مرکز مراجعه نمائید.