در این مقاله به بررسی مسئله اشتغال زنان یا خانه داری خواهیم پرداخت و هدف ما بیان کردن مزایا و معایب خانه داری و اشتغال و در ادامه راهکارهایی را برای کاهش آسیب ناشی از اشتغال را بیان خواهیم کرد.

در عصر جدید و با پیشرفت تکنولوژی و به تبع آن آسان شدن مراحل کسب علم و دانش و در ادامه وارد شدن به بازار کار موجب شده است تا افراد چه مرد و چه زن در انتخاب شغل مورد نظر خود از حق انتخاب بیشتری برخوردار باشند، همانطور که در مطالب فوق گفته شد امروز افراد به خصوص زنان نسبت به گذشته نقش پررنگ تری در اجتماع ایفا می‌کنند و همین مسئله موجب شده است تا حوزه خانواده دچار تحولات، مسائل و چالش‌هایی شود این که یک خانم خانه دار باشد یا شاغل به عوامل بسیاری از جمله توانمندی و روحیه فرد بستگی دارد با ادامه مقاله همراه ما باشید تا با هم مزایا و معایب اشتغال زنان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

 

مزایای اشتغال زنان

از جمله دستاوردهای اشتغال زنان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از ذهن پویا و فعال
  • بالا رفتن اعتماد به نفس
  • کسب مهارت های اجتماعی
  • خارج شدن از رکود و یکنواختی در زندگی
  • رهایی از احساس تنهایی
  • به دست آوردن استقلال مالی و وابستگی کمتر به والدین یا همسر
  • بهره‌مندی از قدرت درک اقتصادی و مدیریت بهتر خانه از نظر اقتصادی
  • استقلال سریع فرزندان در انجام کارهای شخصی

پیامدهای اشتغال زنان

  • اشکال در ایفای نقش های خود در منزل و انتقال خستگی ناشی از کار به خانه
  • ارضای نیازهای روانی و عاطفی در بیرون از خانه
  • نداشتن آمادگی جسمانی و روانی لازم برای برآوردن نیازهای روانی و عاطفی همسر و فرزندان و نیازهای جنسی خود و همسر
  • احتمال آسیب پذیری اخلاقی زن به ویژه در شغل‌هایی که با مردان نامحرم در تعامل است
  • عدم نظارت مستقیم بر فرزندان در منزل و مدرسه
  • محرومیت فرزندان دختر خانواده از یک الگوی جنسیتی مناسب
  • کم شدن انگیزه ازدواج در زنانی که شغلشان از نظر فکری عاطفی و مالی ارضا شده است
  • دوگانگی در تربیت فرزندان با سپردن آنها به مهدکودک ها
  • یا برخی از افراد با انتقال اشتغالات ذهنی درباره مسائل کاری به فضای منزل و صرف انرژی روانی موجب آشفتگی می شوند.

نکته!! پیامبر اکرم و اهل بیت علیه السلام همواره تلاش برای گذران زندگی و کسب روزی حلال را ستودند اسلام نیز حقوق زن و مرد را در کار و تلاش به رسمیت می شناسد و تفاوتی بین ایشان قائل نیست. بنابراین زن مسلمان با حفظ هویت اسلامی خود هیچگونه منعی برای اشتغال ندارد؛ اما آنچه که بیشتر خانواده را دچار مشکل می کند انگیزه، چگونگی و شرایط اشتغال بانوان است. برای کاهش آسیب ها و پیامدهای منفی توجه و به کارگیری این نکته ها می تواند راهگشا باشد

بی شک خانه داری که مجموعه‌ای از تلاش‌های زیرساختی است با خانه نشینی و بیکاری فرق دارد متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند که خانه داری همان بیکاری است و خانه دار آدمی بی سواد است؛ گاهی هم تعبیر خانه دار توهین به شمار  می آید در حالی که خانه داری بستر فرهنگ‌سازی و اصلاح اجتماع و رشد انسان هاست، خانه جای اونس و صمیمیت آرامش و استراحت است اداره این کانون حساس هم بیشتر به دوش زنهاست به عبارتی پیشرفت و عقب ماندگی، اصلاح و تباه شدن یک جامعه در اختیار زنان و به اراده آنهاست.

مطمئناً یکی از دغدغه های مادران شاغل دوریشان از فرزندانشان است،  همانطور که میدانید در بازه سنی ۳ تا ۶ ماهگی خنده یکی از واکنش های طبیعی کودک است اما اگر فعالیت‌های مادران کافی نباشد این واکنش بروز نمی‌کند تحقیقات مارگارت لیبل نشان می‌دهد که کودکان با رنگ پریدگی، از دست دادن شادابی طبیعی، تنفس نامنظم و گاهی اسهال و استفراغ به ناکافی بودن توجه مادر واکنش نشان می دهند.

البته باید توجه داشت که حضور ۲۴ ساعته کنار فرزندان مهم نیست مهم کیفیت مادری است!! که مادران شاغل می‌توانند با آموزش مهارتهای زندگی و کمک به استقلال کودک، احساس گناه ناشی از عدم حضور خود را کاهش دهند مثلا: مادر می تواند مسئولیت ها را در قالب بازی به کودک به صورت مثلاً از کودک بخواهید که گردگیری کند، در آماده کردن سفره و جمع کردن آن کمک کند ، اسباب بازی هایش را سر جایش بگذارد و…

راهکارهای موثر برای افزایش کیفیت حضور  زنان شاغل در منزل 

شاغل بودن زوجین موجب می شود تا همسران زمان کمتری را در کنار همدیگر باشند لذا اوقاتی که در منزل هستند باید بیشتر به نیازها و احساسات همدیگر توجه کنند به عبارتی از حضور در کنار هم لذت ببرندنه اینکه  در زمانی که در خانه هستند خود را با گوشی روزنامه تلویزیون و غیره مشغول کنند و باید شغلی را انتخاب کنند که بتوانند زمان بیشتری را در خانه با خانواده بگذرانند.

  • همسران می توانند با کمک گرفتن از مشاور، مطالعه، شرکت در سمینارها راهکارهایی را برای مهار تنش ها  و خستگی های ناشی از کار بیاموزند تا در خانه شاداب و فعال باشند.
  • سعی کنید کارهای شغلی خود را به منزل انتقال ندهید و زمانی که در خانه هستید کارتان را تعطیل کنید به عبارتی کیفیت حضور والدین از میزان حضور آنها در خانه مهمتر است
  • برخی از زنان با انگیزه رسیدن به استقلال مالی و کمک به خانواده دچار برخی رفتارها مانند منت گذاشتن، تحقیر و سرزنش اعضای خانواده بی مهری به همسر می‌شوند که این مسائل موجب دلسردی و واکنش‌های منفی اعضای خانواده به ویژه همسرشان می شود لذا نقش مرد در منزل به عنوان مدیر خانه هیچ گاه نباید کمرنگ شود
  • زمان هایی که در خانه هستید با فرزندانتان و همسرتان به گفت و گوی خانوادگی، رفت و آمد به خانه بستگان، شرکت دسته جمعی در برنامه‌های مفید اجتماعی مانند حضور در مساجد و هیئت‌های مذهبی ،مکانهای زیارتی و سیاحتی رفتن به طبیعت و ورزش پارک ،شهر بازی، آشپزی دسته جمعی و… را در برنامه‌های خود قرار دهید.
  • حریم عفت و نجابت را رعایت کنید و در تعامل با افراد نامحرم از صحبت های غیر ضروری، درد و دل و شوخی کردن دوری کنید تا در دام چشمان آلوده و دل های ضعیف مردان و زنان گرفتار نگردید که یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی به دنبال خواهد داشت

راهکارهایی برای زنان خانه دار 

راهکارهایی برای زنان خانه دار که نمی خواهند در بیرون از خانه فعالیت خاصی داشته باشند و شغل خانه داری را برگزیده اند.

  • زنان خانه دار می توانند با حضور در فعالیت های اجتماعی مانند جلسه های قرآن دعا و احکام حضور در نمازهای جمعه و جماعت عضویت در پایگاه بسیج مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خود را افزایش دهند.
  • یک برنامه منظم مطالعاتی داشته باشند و با تهیه کتاب های مفید و عضو شدن در یک کتابخانه عمومی با مطالعه کتاب های مورد نیاز به زندگی بهتر، تربیت فرزندان شایسته و شناخت نیازهای خود و همسر بکوشند.
  • همچنین خانم های خانه دار می توانند به منظور ادامه تحصیل و کسب دانش با ثبت نام در کلاس و دانشگاه های مجازی مانند جامعه الزهرا امام خمینی و دارالحدیث به این هدف خود برسند
  • به علاوه زنان می توانند با دوستان یا بستگان خود جلسه های هفتگی یا ماهانه داشته باشند و در روزهای خاصی از هفته از حال یکدیگر باخبر شوند و صحبت های مفید و شادی با هم داشته و از تجربه های خود در زمینه خانه داری، بچه داری و شوهرداری بهره‌مند شوند.
  • برخی از خانم های خانه دار با یادگیری مهارت هایی مثل خیاطی، گلدوزی، گلسازی، عروسک سازی می توانند بخشی از نیازهای زندگی را نیز تامین نمایند.

برای نگارش مقاله حاضر از نگاره رئیس خانه یا کارمند اداره نوشته کاظم علی محمدی بهره برده شده است ، امیدواریم مطالب مقاله فوق برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

مرکز مشاوره و روانشناسی اسلامی آیه در تمامی زمینه ها از جمله مشاوره پیش از ازدواج ، کارگاه تخصصی مشاوره پیش از ازدواج ،مشاوره فردی ، زوج درمانی ، طرحواره درمانگری ، اختلالات ، تربیت فرزند ، کارگاه تخصصی مهارت های فرزند پروری  ، مشاوره کودک و نوجوان ، فرزندپروری ،مشاوره تحصیلی و… آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد ، لذا شما همراهان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی مرکز مشاوره آیه و یا شبکه اجتماعی اینستاگرام یا کانال ایتا مرکز مراجعه نمائید.