یکی از دلایل دل‌زدگی یا جدایی در دوره نامزدی، مورد پسند نبودن ظاهر طرف مقابل است؛ موضوعی که لازم بود پیش از شروع دوره نامزدی و در مرحله انتخاب مورد توجه قرار می‌گرفت؛ اما به دلایل گوناگون به تأخیر افتاده است.در این مقاله می‌خواهیم به این چالش بپردازیم که اگر چهره و اندام نامزد مورد پسند نبود چه باید کرد؟
مورد پسند بودن چهره و اندام در ازدواج یکی از عوامل ایجادکننده کشش‌در مراحل آشنایی می‌باشد. باید توجه داشت که جامع‌نگری و واقع‌بینی از پایه‌های اندیشه صحیح است و زمانی می‌توان به این مهم دست یافت که به جنبه‌های گوناگون هر پدیده، توجه و از نگرش تک‌بعدی دوری کرد. به هر چیزی بنگرید، جنبه‌های مثبت و منفی دارد و انسان نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین برای اینکه نگرشی صحیح و جامع از محیط اطراف و درباره خود داشته باشیم باید به هر دو جنبه آن توجه کنیم تا نقاط قوت چیزی ما را به نادیده گرفتن ضعف‌های آن نکشاند و برعکس ضعف‌ها، ما را از مشاهده نکات مثبت و ارزشمند محروم نکند.

روان‌شناسان می‌گویند انسان سالم کسی است که خود و دیگران را آن‌گونه که هستند بپذیرد؛ یعنی نقاط قوت‎ و ضعف‎ خود و دیگران را به طور همزمان در نظر داشته باشد؛ زیرا بزرگ جلوه دادن نقاط قوت موجب بزرگ‌بینی و برجسته کردن نقاط ضعف‌سبب احساس حقارت و کم‌ارزش‌سازی می‎شود. انسان پخته و سالم، کسی است که به هر دو جنبه نگاه کند و از هرگونه افراط و تفریط بپرهیزد.

 

شش نکته مهم درباره نقش چهره و اندام در ازدواج:

 

اولین نکته نقش چهره و اندام در ازدواج:

باید دید ذهنیت و تصویری که فرد از نامزدش دارد، چقدر با واقعیت مطابق است؟ چه بسا افراد با منفی‌نگری و نگرش خاصی که گاه حاصل دقت وسواس‌گونه یا طعنه دیگران است، نمی‌توانند واقعیت را آن‌گونه که هست، ببینند.

دومین نکته نقش چهره و اندام در ازدواج:

به فرض که از نظر ظاهری چنین نقطه ضعفی در او باشد؛ باید دید آیا همه هستی او در همین مطلب خلاصه می‌شود و هیچ نقطه قوت دیگری وجود ندارد؟ شاید نامزد این فرد نعمت‌های وجودی دیگری دارد که دیگران، به ویژه همان‌هایی که احتمالاً به او طعنه می‌زنند، آرزوی آن را دارند و اگر فقط اندکی در این‌باره بیندیشد، صدها خصوصیت مثبت و ارزشمند می‌یابد که به سادگی از کنار آن‌ها گذشته و توجه چندانی نکرده است. گاهی آن قدر خوبی‌ها می‌تواند بزرگ به نظر آید که اصلاً نکات منفی را حس نکنیم.

سومین نکته نقش چهره و اندام در ازدواج:

گرچه زیبایی ظاهری امتیاز است؛ اما علت موفقیت، سعادت و خوشبختی انسان نیست. بسیاری از افراد از وضعیت ظاهری چندانی برخوردار نیستند؛ ولی نه تنها احساس بی‌ارزشی نمی‌کنند، بلکه احساس خوشبختی و موفقیت دارند و با آرامش زندگی می‌کنند و با تکیه بر جنبه‌های مثبت و ارزشمند خود بسیار شاد و بانشاط‌اند. بنابراین، خوش‌چهره بودن، مساوی با خوشبختی نیست.

چهارمین نکته نقش چهره و اندام در ازدواج:

بسیاری از شرایط و موقعیت‏‌هایی که در آنیم، در اختیار ما نیست و بر طبق ذوق و سلیقه و خواست ما شکل نگرفته است. گاه با آرزوهای ما مطابقت ندارد و در واقع نمی‌توان آنگونه که ما می‌خواهیم شرایط و امکانات را تغییر دهیم؛ اما می‌توانیم خود را با آن موقعیت‌ها منطبق کنیم و با انعطاف و اصلاح نگرش خود و پذیرفتن این واقعیت‌های خارجی به سازگاری با خود و اطراف خود بیندیشیم و عمل کنیم. نمی‌خواهیم بگوییم این فرد نمی‌تواند از نامزدش جدا شود؛ اما آسیب‏‌های فراوان فردی و اجتماعی زیادی که این کار برای او دارد، این تصمیم را غیرمنطقی نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه از دست دادن ویژگی‌های مثبتی که ممکن است نامزدش داشته باشد، آسیب‌هایی به او خواهد زد که گذر زمان آن را ثابت خواهد کرد.

پنجمین نکته نقش چهره و اندام در ازدواج:

زشتی و زیبایی ظاهری عواملی سلیقه‌ای، اعتباری و به اصطلاح نسبی است؛ یعنی برخی آن را زشت و برخی زیبا می‌انگارند؛ به هر حال این مسئله تابع نظام زیبایی شناختی متفاوت ما انسان‌هاست.

ششمین نکته نقش چهره و اندام در ازدواج:

غالباً همۀ هیجان‌های مثبت و منفی که حاصل شور و حال ابتدای ازدواج است، پس از مدتی کوتاه تعدیل شده و شما می‌مانید و نگاهی منطقی به زندگی. در این چارچوب، محتوای شخصیت شریک زندگی آن قدر اهمیت می‌یابد که دیگر ظواهر را نخواهید دید. مشغله‌های زندگی و گاه فرزندپروری نیز شما را در این مسیر درست یاری خواهد کرد.

 

راهکارهای از بین بردن تردید درباره دلنشین بودن چهره و اندام همسر:

– موفقیت‌های گذشته، توانمندی‌ها و صفات مثبت مختلف ایشان را هر روز در ذهنتان مرور کنید.
– از نظر جسمانی و ظاهری ایشان را با دیگران مقایسه نکنید.
– درباره خوشبختی مطالعه کنید و خوب درباره ملاک‌ها و معیارهای آن بیندیشید.
– گرچه زیبایی و تناسب اندام از موارد قابل توجه در ازدواج است، ولی از شروط اساسی ازدواج نیست؛ یعنی از شروطی نیست که رعایت نکردن آن به انسان آسیب برساند یا بدون آن نتوان زندگی مشترک را بنا نهاد .
– درباره انواع زیبایی‌ها اعم از ظاهری و معنوی، و ارزش و اهمیت هر کدام و نقش هر یک در موفقیت و خوشبختی انسان‌ها بیشتر بیندیشید و مطالعه کنید. مطمئناً درخواهید یافت که زیبایی‌های معنوی بسیار متنوع‌تر و نقش‌آفرینی آن در زندگی بیشتر و عمیق‌تر است؛ به ویژه که کارکرد اصلی نظام خانواده، علاوه بر برپایی سعادت دنیوی، دست‌یابی به سعادت پایدار اخروی است؛ پس لازم است معیارهای زیباشناختی خود را فراتر از این چندروزه دنیا ببینید.
– از ورود افکار منفی به ذهنتان جلوگیری کنید و به محض تبادر چنین افکاری، در صدد جایگزین کردن اندیشه دیگری در ذهن باشید یا خود را به کار و مطالعه مشغول کنید.
– فهرستی از نقاط مثبت و ارزشمند ایشان را در کاغذی یادداشت کنید و هر روز آن را بخوانید.
– این نکته اهمیت فراوانی دارد که به هیچ وجه نامزدتان نباید از نوع نگرش شما به ظاهرش آگاه شود. آگاهی از این مساله دروازه ورود مشکلات دیگری خواهد بود.
– در مسیر گذر از این گونه افکار، دعا به درگاه مُقَلبَ القُلوب و توسل به ائمه اطهار را فراموش نکنید.
– اگر با اجرای دقیق همه راهکارها ظاهر او برای شما خوشایند نیست، به گونه‌ای که ملاقاتش احساس منفی در شما ایجاد می‌کند، لازم است در ادامه رابطه تأمل کنید.

سخن آخر:
توجه داشته باشید که نقش چهره و اندام در ازدواج مساله‌ای است که باید در مراحل اولیه آشنایی مورد توجه قرار بگیرد و آنچه که گفتیم، برای مواردی است که توجه به این عامل به هر دلیلی مورد غفلت قرار گرفته است و رابطه در مراحل جدی نامزدی، دوران عقد و یا ازدواج قرار دارد. بنابراین اگر در مراحل ابتدایی آشنایی و رابطه هستید و چهره و اندام طرف مقابل با معیارهای زیبایی‌شناسی شما مغایر است، بهتر است در همین ابتدا تصمیم بگیرید و آن را به تاخیر نیندازید. فراموش نکنید با وجود عادی شدن ظواهر بعد از ازدواج، آنچه از نظر شما زیبا نیست، عادی نخواهد شد؛ به عبارتی با گذر زمان چهره زیبا عادی خواهد شد ولی آنچه از ابتدا به نظر شما زیبا نبوده، عادی نخواهد شد.

مرکز مشاوره و روانشناسی اسلامی آیه در تمامی زمینه ها از جمله مشاوره پیش از ازدواج، کارگاه تخصصی مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره فردی، زوج درمانی، طرحواره درمانگری، اختلالات، تربیت فرزند، کارگاه تخصصی مهارت های فرزند پروری، مشاوره کودک و نوجوان، فرزندپروری، مشاوره تحصیلی و… آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد؛ لذا شما همراهان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی مرکز مشاوره آیه و یا شبکه اجتماعی اینستاگرام یا کانال ایتا مرکز مراجعه نمائید.

                                                                                               معرفی اساتید و مشاوران و رزرو نوبت