ویتامین رابطه

۱۱ عامل که به تقویت رابطه همسران جوان کمک می‌کند.

تجربه نشان داده است زوج های جوان در دوران عقد یا آغاز زندگی مشترکشان به خاطر ناآشنایی با اخلاق و شخصیت یکدیگر اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها در مسائل جزئی زندگی به تنش دچار می ‎شوند. اگر کامل گرایی مطلق نگری و ایده آل گرایی آن‌ها همراه با حلم و بردباری و سعه صدر نباشد، شیرینی دوران نامزدی را به تلخی تبدیل می کند.
به یاد داشته باشید دختر و پسری که تا دیروز نقش نه چندان سخت فرزندی را بر عهده داشته اند حال می‌‎خواهند نقش مهم و دشوار همسری را ایفا کنند. به اعتراف روان شناسان این نقش پس از نقش والدگری دشوارترین نقش دنیاست. چه بسیارند افرادی که در نقش‌های مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…. از موفقیت های بسیار زیادی برخوردارند، اما کارایی ضعیف یا شکست خورده‎ای در نقش همسری دارند.

تاریخ، مصادیق و شواهد بسیاری در این زمینه دارد. اختلاف دختر و پسر در جنسیت، ژنتیک، الگوی تربیتی، فضای فرهنگی و…. بر دشواری ایفای این نقش جدید می افزاید. حتی ممکن است دختر و پسری که تا دیروز به طور مثال نقش دخترعمو و پسرعمو را به خوبی ایفا می کردند امروز نتوانند در فاصله ای کوتاه، در نقش همسری جای بگیرند؛ به همین دلیل بروز برخی اختلاف ها و ناخرسندی ها در ابتدای نامزدی امری کاملاً طبیعی است، هرچند باید تلاش کرد تا مکرر و طولانی نشود. همسران جوان هوشیار باشند و با آموختن مهارت های لازم اجازه ندهند مسائل جزئی و سطحی در زندگی آنها خللی ایجاد کند.

در اینجا چند راهکار برای تقویت رابطه همسران در دوران نامزدی را با هم مرور می کنیم.

آرامش بخش باشید

آرامش بخشی یکی از اهداف ازدواج است. خداوند می فرماید: از نشانه های پروردگار این است که همسری از خودتان آفرید تا نزد او آرام گیرید . زن، فطرتاً سرچشمه جوشان آرامش در رابطه همسری است. یکی از وظایف مهم بانوان ارضای نیازهای عاطفی و جسمی و مهیا کردن فضای آرام و باصفا در رابطه است. بانوان به لحاظ برخورداری از ظرفیت بالای عاطفی، مسئول تنظیم آرامش و صفای این رابطهٔ نوپا و عاشقانه اند.
اگر مردی در اثر ضعف نفس یا برخورد با مشکلات موجّه یا ناموجه عصبانی یا ناامید شد بر بانویی فهمیده لازم است بیش از آنکه خود را رقیب حساب کند، همانند پرستاری دلسوز به آرام کردن روح و روان همسرش بیندیشد تا پس از فروکش کردن غبار خشم و یأس و به کار افتادن عقل و انصاف، با گفتمانی نیکو به حل مسئله بپردازند. این کار برای دو طرف لازم است؛ ولی به دلیل توان آرامشگری زن، مسئولیت بیشتر به عهده اوست.نقل شده است که امام علی فرمود: «وقتی به زهرا نگاه می کردم هر غم و غصه ای که داشتم برطرف می شد.
مردها نیز لازم است نقش آرامش‎گری خود را ایفا کنند. همسری، رابطه ای است که کیفیت آن تحت تأثیر طرفین است. اگر به دنبال آرامشید، آرامش بدهید. مهمترین راه برای دور کردن نگرانی ها از نوعروستان این است که طوری رفتار کنید که او احساس کند درکش می کنید. چنان‎چه درباره روحیه زنانه، ویژگی های جنسیتی او و تفاوت هایش با ویژگی های مردانه مطالعه کنید سریع تر به این درک متقابل خواهید.

به نامزد خود در امور دین و دنیا کمک کنید

امام صادق فرمود: «از اسباب راحتی مؤمن زن شایسته ای است که یاریگر او در دنیا و آخرت باشد. پژوهش‎های داخلی و خارجی به شکل روز افزونی نشان میدهند تقویت مذهبی و معنوی رابطهٔ همسران، استحکام این رابطه و رضامندی آن را افزایش می دهد. دوران نامزدی دوران لطیفی است که همسران جوان می توانند بهترین تشویق کننده یکدیگر در انجام واجبات و ترک محرمات و فراتر از آن، انجام مستحبات و ترک مکروهات باشند. هیجان زیاد عاطفی در دوران نامزدی، بر تأثیر این تشویق ها خواهد افزود. تأثیر معنوی این رفتار چیزی جز ایجاد محبت عمیق و آسمانی بین آن ها نخواهد بود. البته در این توصیه ها و تشویق ها نباید وسواس گونه عمل کرد تا لجاجت واکنش منفی و سرخوردگی نامزد را درپی نداشته باشد. یادتان باشد که در هدایت دیگران، رفتار، ابزاری کارآمدتر نسبت به گفتار است.
در روایت آمده است که پس از عروسی حضرت فاطمه و حضرت علی (ع)، پیامبر اکرم (ص) از حضرت علی پرسید:
_ همسر خود را چگونه یافتی؟
_ فاطمه را بهترین یاریگر در راه فرمان برداری خدا یافتم.

فروتن باشید

زنان ذاتاً مهر طلبند و مردان قدرت طلب. قدرت طلبی (نه به معنای دیکتاتوری به این معناست که احساس کنند مدیریت و تصمیم نهایی با آنهاست). تجربه مشاوره و پژوهش ها نشان می دهد که هرگاه قدرت طلبی مرد ارضا می شود مهرطلبی زن با احتمال بیشتری از سوی مرد برآورده خواهد شد. یکی از تأکیدات گزاره های دینی نیز تواضع و فرمانبرداری زن در برابر همسرش است. امام باقر فرمود زنی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و عرض کرد:

_یا رسول الله، حق شوهر بر زن چیست؟
_او را اطاعت کند و نافرمانی نکند.
_یا رسول الله! چه کسی بیش از همه بر زن حق دارد؟
_شوهر

اهل طنازی باشید‎

واقعیت این است که مردها در عین نیاز به ارضا شدن اقتدارشان، تمایل دارند معشوق را کشف کنند. دست خلقت، ناز و عشوه را در زن آفرید تا این نیاز روانی مرد نیز مجالی برای ارضا داشته باشد، ضمن اینکه نوعی تازگی و ارزش همیشه برای زن باقی بماند. قاعده کلی در عشوه گری و ناز این است که معشوق ابتدا از خود جاذبه ها و کشش هایی نشان می دهد و عاشق را به سوی خود جذب می کند؛ اما پس از آنکه آتش عشق را در دل عاشق روشن می کند با نازها و درخواست های خود وصال را به تأخیر می اندازد و با تکرار این عشوه گری و ناز همواره آتش عشق را در دل عاشق فروزان می کند تا دل بیقرار عاشق پس از صباحی تلاش، با وصال به عشق آرام گیرد. این گونه است که معشوق در نظر عاشق بسیار خواستنی و جلوه گر است و چنین وصالی بسیار با ارزش، دلچسب و لذت بخش است. البته بانوان به این نکته توجه کنند که افراط در ناز و دور شدن از خواسته همسر، ممکن است دلزدگی درپی داشته باشد؛ پس تعادل را حفظ کنید.

با صلابت و مهربان باشید

اطاعت پذیر بودن نو عروس به معنای سلطه گر بودن داماد جوان نیست. مرد خوب با دو کلمه تعریف می شود: با صلابت و مهربان. صلابت شما وقتی نمایان میشود که در هر موقعیتی از نامزدتان حمایت می کنید؛ وقتی قاطعانه مراقب خطوط قرمز منطق و شرعید؛ وقتی پس از مشورت ، تصمیمات پخته و دقیق می گیرید؛ هنگامی که استقلال عاطفی شناختی و رفتاری خود را نشان می دهید؛ آنگاه که نشان می دهید اولویت زندگی شما رابطه همسری است.
اینها همه پناهی محکم و استوار را برای نامزدتان می سازد که می تواند در آن آرام باشد مهربانی نیز به معنای مدارای شماست، درعین اقتدارتان، جاهایی که لازم است – بدون افراط و تفریط – انعطاف پذیر باشید. در این صورت شما به هیچکس حتی اعضای خانواده خودتان اجازه نمی دهید از همسر یا رابطه تان ایراد بگیرد؛ از شخصیت همسرتان دفاع میکنید و به گونه ای عمل میکنید که کسی جرئت نکند درباره اش سخنی نامناسب بگوید، حتی اگر ظاهر این سخن دلسوزانه باشد. اگر هم خطایی متوجه نامزدتان باشد وقتی تنها شدید، به او تذکر خواهید داد.

عشق و محبتتان را ابراز کنید

اگر از تفاوت های جنسیتی آگاه باشید خواهید دانست که هرچند هر دو همسر جوان به ابراز عشق نیاز دارند اما شکل آن متفاوت است. روحیه اقتدار گرایانه مردها می طلبد که ابراز علاقه ها کلامی و رفتاری باشد و البته کلامی نیز دارای محتوایی مقتدرانه مانند «به تو اعتماد دارم»، «خوشحالم که به تو بله گفتم»؛ ولی خانم ها اغلب تمایل دارند احساس ها را در کلمات همسرشان ببینند روایات نیز بر این نکته تأکید دارند «اینکه مرد به همسرش میگوید تو را دوست دارم هرگز از قلب همسرش بیرون نخواهد رفت؛ در حالی که مردها معتقدند علاقه را باید در عمل و رفتار ثابت کرد و اغلب برای بیان محبتشان در پی شواهد رفتاری اند. لازم است نوعروس ها این روحیه مردانه را درک کنند و تازه دامادها نیز کمی ابراز کلامی محبت را بیاموزند. پس این که او می داند شما چقدر دوستش دارید کافی نیست. در این مورد خاص دانستن مهم نیست ابراز اهمیت دارد.

آراسته باشید

برخی روان شناسان و فیزیولوژیست ها معتقدند که اغلب مردها بصری اند؛ یعنی در تحریک و ارضای آن ها دیدن نقشی مهم ایفا میکند؛ پس بهتر است زن برای نامزد خود آراسته باشد. امام صادق فرمودند: «برای زن سزاوار نیست که رسیدگی به خود را رها کند، گرچه با انداختن یک گردنبند باشد. پیامبر اکرم الله نیز به زنی که از حقوق شوهر پرسیده بود :فرمود: «بر زن است که با بهترین عطر خود را خوش بو کند و بهترین لباس خود را بپوشد و با بهترین زینت خویش، خود را زینت دهد». لمسی بودن زنان نیز این نکته را گوشزد می کند که مردان مراقب نظافت خود باشند و معطر بودن را فراموش نکنند.

امانت دار باشید

یکی از صفات مهم مؤمنان که به ویژه بانوان باید آن را به شدت رعایت کنند، امانت داری است. صمیمیت همسری ایجاب میکند که زن و مرد از برخی اسرار خود و خانواده یکدیگر آگاه شوند و می بایست تا آخر عمر آن‎ها را در سینه نگاه دارند اسرار خانوادگی مانند کمبودهای اقتصادی یا روحی و اخلاقی یا نواقص جسمی یا خاطرات و سوابق خوب و بد همسر، همه و همه امانت است که باید نگهداری شود زن و مردی که نتوانند زبان خود را کنترل کنند و به آبروی خود و همسر خویش یا خانواده او بی اعتنا باشند زندگی موفقی نخواهد داشت. هرچه در رابطهٔ شما با نامزدتان یا خانواده او می گذرد یا گفته می شود به ویژه مسائل زناشویی را نباید بازگفت هرچند طرف شما پدر، مادر خواهر یا دوست صمیمی باشد. حتی اختلاف های میان شما دو نفر نیز باید بین خودتان بماند. بگذارید دیگران، حتی نزدیکان شما گمان کنند که رابطه ای آکنده از خوشبختی دارید. بدین ترتیب شخصیت خود و نامزدتان را نزد دیگران حفظ کرده اید. در نهایت اگر مشکل حل نشد، به افراد آگاه و دلسوز غریبه تر یا مشاور مراجعه کنید.

کم خرج باشید

امروزه اغلب جوانان دوره نامزدی را در حالی آغاز میکنند که هنوز توانایی واستقلال مالی کافی ندارند. یکی از وظایف مهم عروس جوان، تعدیل خواسته‎های خویش نسبت به توانایی مالی نامزد است . او نباید تنها به خواسته های خود نظر کند و امکانات و مخارج نامزدش را نادیده بگیرد. چشم و هم چشمی ها، آبروداری در مقابل دیگران، مقایسه با دیگران و…. هیچ یک بهانه‎ای عاقلانه و پذیرفته برای تحت فشار قرار دادن نامزد نیست. حضرت فاطمه به حضرت علی گفت: «پیامبر مدام مرا نهی می فرمود از اینکه از تو درخواستی داشته باشم و به من فرمود از پسر عمویت چیزی مخواه اگر آورد که خوب ، وگرنه از او درخواست مکن [یعنی او را تحت فشار قرار نده].

متوقع و خسیس نباشید

شایسته است ماه داماد جوان نیز وضعیت اقتصادی خانواده نامزدش را مراعات کند و در صورت وجود محدودیت توقعی برای جهیزیه ، خرید مراسم سنگین و … نداشته باشد یا حتی به آن ها کمک کند. همچنین از ویژگی‎های مرد خوب خانه، همراهی، تدبیر اقتصادی او، با گشاده دستی است؛ البته ولخرجی قطعا با تدبیر و عقلانیت متضاد است؛ اما نگرانی های افراطی در مسائل مالی نیز ممکن است دختر و خانواده اش را نگران اینده و رابطه عاطفی را تحت تأثیر قرار دهد. خوب است گاهی آقا داماد مبلغی پول به عنوان هدیه به عروس خانم بدهد تا صرف هزینه های خود کند. این عمل، احساس وابستگی بیشتری میان نامزدها به وجود می‎آورد. اگر هم شوهران جوان با مشکل مالی مواجه شدند به جای پول ندارم بگویند موقعیت مالیام کمی نامناسب است، بگذار در وضعیت بهتری بخریم.

ببخشید

گاه اختلاف هایی میان خانواده ها یا جوانان، بر سر تعیین میزان مهریه، برگزاری مراسم ها، رعایت سنت ها و موضوع های دیگر پیش می آید که در ادامه حل می شود اما گاه دلخوری برخی از این اختلاف‎ها در قلب طرفین می ماند: اول اینکه جوانان باید بیاموزند مرز بین خود و خانواده خود و نامزد و خانواده اش را در نظر بگیرند. لزومی ندارد هر موضع گیری که در خانواده شان اتفاق می افتد درست باشد یا نباشد به سرعت به طرف مقابل منتقل شود. درباره خانواده طرف مقابل هم دلخوری از آنها را به حساب نامزدتان نگذارید. او به اندازه کافی تحت فشار است. اگر بتوانید این اختلاف ها را به شکل منطقی حل کنید و در گرداب هیجان ها نمانید. می توانید صمیمیتتان را حفظ کنید و خطاها را ببخشید. اگر نتوانستید به تنهایی از پس این احساس های منفی برآیید، با استفاده از مهارت بیان احساس، آن ها را نزد نامزدتان تخلیه کنید. این باعث میشود لذت بیشتری از رابطه ببرید و به صورت ناخودآگاه به سمت تعارض هدایت نشوید.

َمرکز مشاوره و روانشناسی اسلامی آیه در تمامی زمینه ها از جمله مشاوره پیش از ازدواج، کارگاه تخصصی مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره فردی، زوج درمانی، طرحواره درمانگری، اختلالات، تربیت فرزند، کارگاه تخصصی مهارت های فرزند پروری، مشاوره کودک و نوجوان، فرزندپروری، مشاوره تحصیلی و… آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد؛ لذا شما همراهان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی مرکز مشاوره آیه و یا شبکه اجتماعی اینستاگرام یا کانال ایتا مرکز مراجعه نمائید.

معرفی اساتید و مشاوران و رزرو نوبت